Na rosnące ceny paliwa nie mamy w zasadzie żadnego wpływu, ale możemy przecież ograniczyć wydatki na ten cel. Nie chodzi tu o rezygnację z jazdy samochodem, ale o znalezienie najlepszych sposobów na oszczędzanie paliwa podczas normalnej jazdy samochodem.
Jak oszczędzać paliwo?
Paliwo bardzo mocno zdrożało w Polsce, w ciągu kilku lat ostatnich. Część kierowców zmuszona była do odstawienia na pewien czas swoich pojazdów, albo zdecydowanego zredukowania liczby wyjazdów. Inni, chcąc wypracować oszczędności na budżecie przeznaczonym na eksploatację auta, zaczęli poszukiwać sposobów na zmniejszanie kosztów jazdy, poprzez ograniczanie zużycia paliwa.
Można tego dokonać zarówno podczas jazdy, stosując między innymi zasady tak zwanego eko-drivingu, jak i długoterminowo przyjmując odpowiednią strategię eksploatacji auta. W dłuższej perspektywie czasu na oszczędzanie paliwa wpływ ma regularne dokonywanie przeglądów auta, sprawdzanie ciśnienia w oponach i geometrii kół, czy też wprowadzenie w pojeździe energooszczędnego oświetlenia.
Sposoby oszczędzania paliwa
1. Korzystanie z funkcji start-stop (automatycznej lub ręcznej)
Stojąc w korku, albo przed światłami, nie powinniśmy pozostawiać w samochodzie włączonego silnika. Najlepiej przekręcić kluczyk w stacyjce, jeśli mamy pewność, że będziemy tkwić w miejscu przez co najmniej 20-30 sekund.
Około 70 proc. wszystkich nowych samochodów w Europie w połowie 2015 roku było już wyposażonych w automatyczny system „START/STOP”, który uaktywnia się właśnie w chwili bezczynności pojazdu. Jazda w korku to według średnich wyliczeń aż 1/3 czasu, który spędza kierowca w samochodzie w bezruchu, tracąc przy tym paliwo bez pokonywania jakiegokolwiek dystansu. Funkcja START/STOP załączana automatycznie w samochodzie, albo ręcznie przy dłuższym postoju, to element eko-drivingu, czyli ekonomicznej i ekologicznej jazdy.
Auto na biegu jałowym, stojąc spala około 0,4 cm3 paliwa na sekundzie, a przy rozruchu około 1,9 cm3. Click To TweetTaka praktyka najbardziej przydaje się i przynosi największe oszczędności podczas jazdy w zakorkowanych centrach miast. W trasie okazuje się mało przydatny. Oszczędności na paliwie w przypadku funkcji START/STOP według producentów samochodów wynoszą od kilku do nawet 20 proc.
2. Wyłączanie silnika podczas dłuższych postojów
Prowadzi to do podobnych efektów, jak w przypadku funkcji START/STOP. W nawyk kierowcom powinno wejść wyłączanie silnika przy przejeździe kolejowym, jeśli szlabany są opuszczone, albo kiedy stoimy w samochodzie i czekamy na kogoś. Nigdy nie wiemy, czy ponownie będziemy włączać się do ruchu za kilka sekund, czy za kilka minut, a pozostawienie włączonego silnika nie ma najmniejszego sensu. Co prawda podczas rozruchu silnik zużywa na raz stosunkowo dużą ilość paliwa, ale nowoczesne jednostki napędowe i rozruszniki są pod tym względem bardziej ekonomiczne. Co prawda podczas rozruchu silnik zużywa na raz stosunkowo dużą ilość paliwa, ale nowoczesne jednostki napędowe i rozruszniki są pod tym względem bardziej ekonomiczne.
Jeśli zaś jeździliśmy autem co najmniej kilkanaście minut i stajemy na chwilę przed restauracją, aby zamówić i poczekać na jedzenie na wynos, najlepiej wyłączyć silnik. Jego uruchomienie, gdy był rozgrzany, wymaga mało energii, co niesie za sobą oszczędności na paliwie.
3. Płynna, spokojna jazda
Dynamiczna jazda samochodem być może jest efektowna i niesie za sobą ładunek adrenaliny, zwłaszcza przy rozwijaniu dużych prędkości w zaledwie kilka sekund, ale nie sprzyja oszczędzaniu paliwa.
Należy jak najmniej gwałtownie hamować i przyspieszać, dzięki czemu styl jazdy będzie spokojniejszy i bardziej płynny, a spalanie paliwa zoptymalizowane, co pokazuje przykład umieszczony na blogu: http://jakoszczedzacpieniadze.pl/, opisujący m.in. zasady ecodrivingu. Jego autor sprawdził, jakie spalanie osiąga jego samochód przy różnych prędkościach i stylu jazdy. Próbę wykonywał samochodem wyposażonym w silnik 2.0T 204 KM, ze skrzynią automatyczną o masie własnej 1750 kg. Wyniki testu prezentuje poniższy wykres:
Przy spokojnej, powolnej jeździe z prędkością średnio 90 km/h, na odcinku 30 km, kierowca osiągnął najniższe spalanie, rzędu 5,4 l na 100 km. Wraz ze wzrostem prędkości średniej pojazdu oraz agresywnością prowadzenia rosło również spalanie.
4. Unikanie jazdy na wysokich obrotach
Ekonomiczna, oszczędna jazda polega na utrzymywaniu obrotów w granicach od 2200 do 3500 na minutę w samochodach z silnikiem benzynowym, oraz w granicach od 1700 do 3000 obrotów na minutę w samochodach z silnikiem diesla.
Należy stopniowo i ostrożnie ciskać pedał gazu, wraz ze wzrostem obrotów. Stała jazda na wysokich obrotach, z lekko wciśniętym pedałem gazu obniża znacząco sprawność energetyczną silnika, przez co spala on więcej benzyny czy ropy. Samochód pali najwięcej przy jeździe na niskich biegach, dlatego trzeba płynnie przechodzić na wyższy bieg, aby ograniczyć spalanie.
5. Nie odpalać silnika przed skrobaniem szyb w zimie
Nagminną praktyką w czasie mroźnych i śnieżnych zim wśród kierowców jest odśnieżanie samochodu przy włączonym silniku. Błędem jest rozgrzewanie silnika podczas postoju, ponieważ spalamy przy tym paliwo, bez przemieszczania się, dlatego tracimy pieniądze. Poza tym, odśnieżanie auta z włączonym silnikiem naraża kierowcę na nałożenie mandatu w wysokości od 100 do nawet 300 zł. Polskie prawo drogowe zabrania bowiem postoju samochodu z włączonym silnikiem przez dłuższy czas niż minuta, ze względu na hałas i emitowaną ilość spalin.
Co prawda zimna jednostka napędowa pracuje mało wydajnie, ale lepiej, żeby silnik rozgrzał się podczas spokojnej jazdy, niż stojąc w miejscu.
6. Hamowanie silnikiem
Nowoczesne samochody z wielopunktowym wtryskiem będą oszczędzać paliwo przy hamowaniu silnikiem, nie zaś poprzez wciskanie pedału hamulca. Oczywiście wymaga to od kierowcy dużej wprawy, ale z czasem można się tego nauczyć. Hamowanie biegami to koronna zasada eco drivingu, ale musimy przy tym przewidywać sytuacje, do jakich może dojść na drodze. Jeśli z daleka widzimy, że zapala się czerwone światło na skrzyżowaniu, to czas, aby stopniowo zmieniać bieg na niższy, oszczędzając paliwo i dbając o układ hamulcowy. W ten sposób odcinamy dopływ paliwa do silnika, a auto toczy się siłą rozpędu.
7. Jazda na ogonie tira
Bardzo często na dłuższych trasach widzimy, jak samochody osobowe wyprzedzają TIRy. W ten sposób chcą zaoszczędzić czas, potrzebny na dotarcie do wyznaczonego celu, ale należy zwrócić uwagę na fakt, że przez to samochód musi pokonywać opory gęstego powietrza, a tak traci więcej energii i zużywa więcej paliwa.
Jazda w pewnej odległości za TIRem pozwoli na zmniejszenie oporu powietrza, ponieważ samochód osobowy będzie poruszał się w wytworzonym przez ciężarówkę korytarzu aerodynamicznym. Auto osobowe ma wówczas do pokonania znacznie mniejszy opór powietrza, przez co znacznie mniej spala.
8. Optymalne wykorzystanie skrzyni biegów
Ogólna zasada ekonomicznej jazdy jest taka, że samochód powinien osiągnąć dozwoloną prędkość przy możliwie jak najwyższym biegu. Swobodnie na piątym biegu można poruszać się z prędkością 50-60 km/h. Zmniejsza to spalanie benzyny czy diesla.
Poza tym, taka jazda w nowoczesnych autach powoduje zużycie paliwa na poziomie od 0,7 do 1,1 litra na godzinę.
9. Zmniejszenie oporów aerodynamicznych
Im więcej niepotrzebnych rzeczy umieszczamy na swoim samochodzie, tym większe opory aerodynamiczne musi on pokonywać, przez co niepotrzebnie zużywa energię. Nie należy na co dzień jeździć z doczepionym na dachu boksem lub bagażnikiem rowerowym. Może to zmniejszyć spalanie samochodu nawet o 15 proc. Dodatkowy wydatek jest odczuwalny na dłuższych trasach, dlatego zbędne spoilery, bagażniki i tym podobne elementy pojazdu lepiej zdemontować. W ten sposób zaoszczędzimy nawet 1 litr paliwa na 100 km.
10. Odciążenie auta z niepotrzebnych bagaży
Wielu kierowców wozi w bagażniku stanowczo zbyt wiele przedmiotów – narzędzia, sprzęt sportowy czy zapomnianą walizkę. Wszystko to zwiększa masę pojazdu, a dodatkowe 20 kg do jego wagi podnosi spalanie średnio o 0,2 litra na 100 km.
11. Optymalne planowanie trasy
Samochód spala najwięcej, kiedy porusza się w ślimaczym tempie w korkach miejskich, dlatego warto jest tak planować trasę, aby je omijać. Pomocne w tym okazują się nawigacje samochodowe czy takie narzędzia jak Google Maps.
12. Geometria kół
Wszelkie zasady eco drivingu nie znajdą zastosowania, jeśli kierowca nie zadba o odpowiednią geometrię kół w swoim pojeździe. Skorygowanie geometrii w warsztacie to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych, a pozwala na zaoszczędzenie nie tylko paliwa, ale na zredukowanie nadmiernego zużycia opon.
13. Odpowiednie ciśnienie w oponach
Niewielu kierowców regularnie sprawdza ciśnienie w swoim ogumieniu, chyba że problem sygnalizuje komputer pokładowy. Tymczasem zbyt mała ilość powietrza w oponach naraża kierowcę na uszkodzenie felgi, a ponadto może ona podnieść zużycie paliwa o 20 proc., co przekłada się nawet na ponad 2 litry benzyny czy oleju napędowego straconych na każde przejechane 100 km.
Zbyt niskie ciśnienie w oponach samochodowych o (dane z: http://sprawygroszowe.pl/cykle/jak-zmniejszyc-zuzycie-paliwa/jak-oszczedzac-na-paliwie-dzieki-oponom/):
- 0,2 bara zwiększa zużycie o ok. 1 proc.,
- 0,4 bara zwiększa zużycie o ok. 2 proc.,
- 0,6 bara zwiększa zużycie o ok. 4 proc.
14. Ekonomiczne opony
Nowoczesne, ekologiczne opony pozwalają na wypracowanie znacznych oszczędności na zużyciu paliwa. Najlepiej wybierać ogumienie w klasie energetycznej A i B, które ograniczają opory toczenia i przyczyniają się do oszczędzania benzyny czy oleju napędowego. Na pokonanie sił oporu, jak podkreślają eksperci Oponeo.pl, zużywane jest nawet 35 proc. paliwa. Trzeba jednak zwrócić przy tym uwagę, że nie wszystkie opony dają przy tym taki sam poziom bezpieczeństwa.
Wybierając opony z klas niższych niż A, godzimy się na większe zużycie paliwa. Przyjmuje się, że przy oponach klasy:
- B, samochód osobowy zużywa o około 0,14l/100 km paliwa więcej, niż przy oponach klasy A,
- C, samochód osobowy zużywa o około 0,28l/100 km paliwa więcej, niż przy oponach klasy A,
- E, samochód osobowy zużywa o około 0,45l/100 km paliwa więcej, niż przy oponach klasy A,
- F, samochód osobowy zużywa o około 0,62l/100 km paliwa więcej, niż przy oponach klasy A,
- G, samochód osobowy zużywa o około 0,63l/100 km paliwa więcej, niż przy oponach klasy A.
15. Energooszczędne oświetlenie
Oszczędne, LED-owe oświetlenie samochodu odciąża alternator, ponieważ diody LED zużywają o 90 proc. prądu mniej niż tradycyjne żarówki, a jednocześnie większa jest ich trwałość.
16. Oszczędzanie prądu w czasie jazdy
Oszczędzanie na paliwie wiąże się też z koniecznością ograniczenia korzystania z odbiorników prądu – radia, nawigacji, CB, klimatyzacji czy innych sprzętów elektronicznych, jakie mamy zainstalowane w swoim samochodzie. Przy poruszaniu się autem bez włączonej klimatyzacji można zaoszczędzić około 0,5 do 0,8l na 100 km.
17. Regularne przeglądy auta
Każdy samochód powinien być regularnie kontrolowany pod kątem sprawności działania w warsztacie mechanicznym. W porę mechanik będzie w stanie znaleźć usterkę i zapobiec poważnej awarii. Jeśli auto posiada dobrze wyregulowany silnik, zaś gaźnik, filtr powietrza i zapłon pracują prawidłowo, wpływa to na oszczędniejszą jazdę – nawet o 4 proc.
18. Instalacja gazowa
Przyjmując, że benzyna kosztuje 4,75 zł za litr, a diesel 4,65 zł, to cena gazu LPG na poziomie 2,22 zł wydaje się bardzo atrakcyjna. Niemniej samochody wyposażone w poprawnie skalibrowaną instalację czwartej generacji, mają wyższe spalanie gazu o co najmniej 120 proc. w stosunku do średniego zapotrzebowania na benzynę w danym modelu samochodu.
19. Stosowanie magnetyzerów
Magnetyzery, nazywane również aktywatorami magnetycznymi to urządzenia, które mają zapewnić lepsze, bardziej ekonomiczne spalanie paliwa i wzrost mocy silnika. Powinny przynieść zmniejszenie zużycie paliwa. Ich producenci twierdzą, że dzięki nim można zużywać nawet 20 proc. mniej benzyny. Wielu kierowców nie potwierdza jednak skuteczności ich działania.
20. Gadżety i technologie mające oszczędzać paliwo
W sprzedaży są urządzenia, które wpina się do gniazdka zapalniczki samochodowej, a ich zadaniem jest ustabilizowanie napięcia w samochodzie i ograniczenie zużycia paliwa. Według ich producentów, samochód spala więcej benzyny lub oleju, ponieważ ma zestarzałe przewody elektryczne, w których skacze napięcie. Kiedy się ustabilizuje, uzyskamy o 20 proc. mniejsze zużycie paliwa. Kierowcy, podobnie jak w przypadku magnetyzerów, nie potwierdzają ich skuteczności.
Zastosowanie w pojeździe bezstopniowej skrzyni CVT, gdzie obroty silnika są utrzymywane zawsze na optymalnym poziomie, pozwala na wypracowanie oszczędności na paliwie do 7 proc. Co najmniej 12 proc. można zaoszczędzić na paliwie, jeśli samochód jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa.
Eco driving to nie tylko moda, ale i sposób na wypracowanie realnych oszczędności na spalaniu - nawet o 25% Click To TweetWarto więc przyswoić sobie zasady takiej oszczędnej jazdy. Jeśli znacie inne sposoby na oszczędzanie dzięki nowym technologiom, praktykom jazdy i gadżetom, zapraszamy do komentowania naszego artykułu.
Wasze ostatnie komentarze