Silnik jest „sercem” każdego pojazdu mechanicznego. Bez niego żaden samochód nie byłby w stanie normalnie pracować. Napędza wszystkie układy i powoduje, że auto się przemieszcza. Silnik pracuje dzięki spalaniu paliwa, a jego zakup kształtuje koszty eksploatacji pojazdu. Czy jeśli zaczniemy lepiej dbać o silnik samochodowy, przełoży się to na ograniczenie kosztów przejazdu?

Silnik samochodowy

Pod maską samochodu widocznych jest wiele elementów, które pracują zależnie względem siebie. Najważniejszym z nich jest silnik, który odpowiada za napędzanie samochodu i poruszanie go z określoną prędkością.

W silniku najbardziej istotną pracę wykonuje tłok, który porusza się w cylindrze w górę i w dół. Click To Tweet Wsuwa się w nim i wysuwa, przez co tłoczy paliwo, a powstająca w ten sposób energia jest wykorzystywana do napędu jednostki. Aby tłok mógł się poruszyć, najpierw zasysa on powietrze lub mieszankę przez otwarty otwór ssący, przez co tłok zsuwa się na sam dół cylindra. Zawór się zamyka, a cylinder jest pełny powietrza, przez co tłok ściska je mocno i podnosi się do góry. Do tak sprężonego powietrza przez wtryskiwacz od góry dostaje się paliwo (w przypadku silników diesla), albo też następuje iskra, powodująca wybuch. Tłok robi suw w górę i czeka na wypchnięcie całego dymu powstałego przy wybuchu na zewnątrz. Wydostaje się on do atmosfery przez rurę wydechową.

Energia wybuchu następującego w cylindrze jest zamieniana na pracę, ponieważ ruch tłoka jest synchronizowany z korbowodem, który powoduje zakręcenie wałem korbowym, wprawiającym w ruch zespół napędowy. Porusza on ostatecznie kołami samochodu.

Wyróżniamy różne rodzaje silników:

  • Silniki Diesla – nazywane silnikami wysokoprężnymi, gdzie ciśnienie maksymalne czynnika roboczego jest wysokie (znacznie wyższe niż w silnikach niskoprężnych), zaś do zapłonu paliwa nie jest wymagane istnienie zewnętrznego źródła energii. Silnik Diesla ma zapłon samoczynny.
  • Silnik benzynowy – niskoprężny, w którym spalanie ładunku jest inicjowane iskrą, jaka powstaje pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej.
  • Silnik elektryczny – montowany w nowego typu autach, który jest zasilany akumulatorem i nie wydziela spalin.
  • Silnik hybrydowy – połączenie silnika spalinowego i elektrycznego.

Sposoby na dbanie o silnik samochodowy

Istnieje wiele sposobów na to, aby kompleksowo dbać o silnik samochodowy. Pierwszym z nich jest regularnego jego mycie. Można zrobić to samodzielnie, albo zlecić wykonanie takich czynności profesjonalnej myjni.

Dzięki umyciu silnika łatwiej będzie zauważyć ewentualne wycieki oleju i ustrzec się poważnej usterki, której koszty naprawy mogłyby być znaczące.

Każdy kierowca powinien dbać o zachowanie właściwego poziomu oleju silnikowego, który smaruje poszczególne elementy silnika i inne układy. Regularna wymiana i uzupełnianie oleju silnikowego to kluczowa sprawa dla jego kondycji. W nowoczesnych samochodach kierowca zostanie poinformowany o konieczności wymiany dzięki komputerowi pokładowemu, a w innych pojazdach należy sprawdzić poziom oleju przy użyciu specjalnego bagnetu. Olej należy wymieniać zgodnie z tabelą przeglądów okresowych, na taki, który jest polecany przez producenta auta.

Okresowa wymiana oleju jest bardzo ważna, ale trzeba też wymieniać i inne, zużywające się elementy silnika, w tym zestaw paska bądź łańcucha rozrządu. Usterka tego układu może doprowadzić do uderzenia zaworów o tłoki i do konieczności wykonania kosztownego, kapitalnego remontu całego silnika.

Trzeba sprawdzać regularnie uszczelnienia – zwłaszcza przedni i tylny simmering wału korbowego, ponieważ jeśli są zużyte, przestają dobrze uszczelniać ten element, a dłuższa jazda na nagrzanym silniku doprowadzi do poważnych wycieków oleju.

Regularny, co najmniej raz na rok serwis pojazdu pozwoli na utrzymanie silnika w dobrej kondycji i wymiany tych elementów, które są już mocno zużyte, więc grożą awarią.

Czego nie lubi silnik samochodowy?

Silnik samochodowy „nie lubi”, kiedy od razu po jego uruchomieniu wchodzi na wysokie obroty. W takiej sytuacji zimny silnik nie jest dobrze smarowany olejem, który nie dochodzi do wszystkich jego części, przez co nie trudno o jego zatarcie i poważną usterkę. Wysokie obroty silnika przyspieszają jego zużycie, dlatego należy ich zdecydowanie unikać.

Silnik źle znosi częste uruchamianie, na dodatek na krótki czas – w przypadku dieslów jest to szkodliwe dla turbosprężarki i filtra cząstek stałych. Niekorzystna jest jazda na wysokim biegu przy niskich obrotach oraz gwałtownym wciskaniu pedału gazu – obciąża to tłoki i panewki silnika. Kierowca powinien zawsze tankować paliwo dobrej jakości i wystrzegać się jazdy na rezerwie. Musi sprawdzać na bieżąco poziom płynów, zwłaszcza wspominanego już oleju silnikowego, płynu do chłodnicy czy płynu hamulcowego, dla poprawnego działania całej jednostki napędowej. Nie powinien też zbyt wysoko eksploatować silnika – zaczyna on wówczas spalać zwiększone ilości paliwa.

W przypadku silników diesla, które posiadają turbosprężarkę, nie należy ich od razu wyłączać po skończeniu jazdy. Turbina wówczas nie jest smarowana i może doprowadzić to do zatarcia wirnika.

Zmniejszone koszty pojazdu przy dbaniu o silnik

Dbając o silnik, jeżdżąc spokojnie – bez zrywów i gwałtownego hamowania, można obniżyć zużycie paliwa nawet o kilka procent. Przy starcie, silnik powinien pracować spokojnie, zwłaszcza w samochodach z systemem wtryskowym, które mają automatyczne podawanie paliwa – nie trzeba wciąż wciskać mocno pedału gazu, aby silnik miał szansę się nagrzać.  W nowych samochodach można nawet wyłączyć go po 10 sekundach od zatrzymania, co przynosi wymierne korzyści dla zużycia paliwa.

Stare świece i brudne filtry w silniku samochodowym przyczyniają się do wzrostu zużycia paliwa nawet o 10 proc. Dlatego regularny serwis przyniesie oczekiwane korzyści ekonomiczne.

Odpowiedzialny kierowca dba o silnik, dzięki czemu jeździ samochodem dłużej i bezawaryjnie, a koszty eksploatacji pojazdu maleją.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 0 Średnia: 0]