Zakup nowego samochodu to nie tylko wybór marki, koloru, tapicerki, czy felg, ale również – a może nawet przede wszystkim – wybór odpowiedniego paliwa do napędu samochodowego. Możemy wybierać spośród benzyny, diesla, coraz bardziej popularnej hybrydy i wciąż kontrowersyjnego gazu. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, jednak niepodważalne jest, że to właśnie jazda “na gazie” przynosi największe oszczędności dla kierowcy. Odpowiednio dobrana instalacja gazowa to nadal dobry sposób na obniżenie wydatków na paliwo.

Budowa i zasady działania instalacji gazowej w samochodzie?

Zasilanie samochodów gazem w Polsce jest nadal bardzo popularne. LPG otrzymuje się przy rafinacji ropy naftowej, jako produkt uboczny. Obecnie na rynku mamy pięć generacji instalacji LPG. Najnowsza V generacja silnika LPG wyznacza całkiem nowy standard w dziedzinie LPG, bo w porównaniu do wcześniejszych generacji, gaz wtryskiwany jest w postaci ciekłej, a nie lotnej.

Najpopularniejsze na rynku są jednak sekwencyjne instalacje gazowe, czyli instalacje IV generacji. Click To Tweet Atutem tego typu instalacji jest przede wszystkim bardzo precyzyjne działanie i wysoki komfort podczas jazdy. Ten typ instalacji przeznaczony jest do samochodów wyposażonych w wielopunktowy wtrysk benzyny. Sekwencyjna instalacja gazowa jest prosta w budowie, składa się z takich elementów, jak:

  • zbiornik,
  • elektrozawory,
  • reduktor,
  • listwy wtryskiwaczy,
  • czujnik ciśnienia gazu,
  • układ sterujący.

instalacja gazowa oszczedzanie 1024x683

Jak działa instalacja LPG?

Proces spalania gazu w silnikach zasilanych paliwem gazowym jest identyczny, jak w przypadku tradycyjnej benzyny. Zmienia się jedynie miejsce podania mieszanki gazu. W starszych systemach I i II generacji mieszanka gazowa powstaje w mikserze po to, by trafić do cylindrów silnika przez kolektor ssący. W systemach III generacji gaz wtryskiwany jest w fazie lotnej przez jeden wtryskiwacz gazu z rozdzielaczem do wszystkich cylindrów jednocześnie. W najpopularniejszych silnikach IV generacji gaz wtryskiwany jest sekwencyjne, czyli pojedynczo do każdego cylindra przez odrębne wtryskiwacze.

Z kolei w przypadku instalacji gazowej V generacji mieszkanka paliwa w stanie ciekłym płynie do regulatora ciśnienia, a stamtąd trafia do wtryskiwaczy w kolektorze dolotowym. Gaz w fazie ciekłej wtryskiwany jest do cylindrów, a niewykorzystana ilość wraca do zbiornika.

Cena instalacji gazowej

Ceny instalacji gazowych są bardzo zróżnicowane. Najprostsza instalacja do starszych samochodów z jednopunktowym wtryskiem to koszt 1500-2000 zł. Ceny instalacji nowszej generacji zaczynają się od 2000 zł i mogą sięgać nawet 4500 zł. Jeszcze droższe są instalacje V generacji. Montaż takiej instalacji to wydatek minimum 5000 zł. Pomimo że cena instalacji LPG nie jest niska, trzeba pamiętać, że jest to inwestycja, która może się szybko zwrócić – zwłaszcza, jeśli mamy duże roczne przebiegi.

Czym kierować się przy wyborze instalacji gazowej?

Aby instalacja gazowa sprawnie działała, najlepiej zdecydować się na taką, która będzie dedykowana do konkretnego rodzaju silnika. Zbyt niska cena przekłada się na niską jakość, co może powodować problemy z poprawnym działaniem silnika i częste wizyty w serwisie. Przed wyborem instalacji należy tak dobrać poszczególne elementy, aby były one dostosowane do mocy samochodu. Kolejnym ważnym elementem, na który koniecznie trzeba zwrócić uwagę podczas wyboru instalacji LPG, są wtryskiwacze. Ceny wtryskiwaczy gazowych są bardzo zróżnicowane. Słabej jakości wtryskiwacze mogą wpłynąć na pogorszenie osiągów auta. Jeśli nie mamy doświadczenia w wyborze instalacji gazowej, najlepiej skorzystać z pomocy sprzedawcy lub zaprzyjaźnionego mechanika.

Benzyna, gaz i diesel – porównanie cen

 BenzynaGazDiesel
koszt paliwa (stan na 2017 r.)ok. 4,60 zł/litr (Pb 95)ok. 2,10 zł/litrok. 4,30 zł/litr

W 2017 r. najmniej zapłacimy za mieszaninę propanu i butanu, czyli gaz. Jeśli chodzi o najpopularniejszą benzynę bezołowiową o liczbie oktanowej 95 i olej napędowy (diesel), ceny się do siebie mocno zbliżyły, choć w skali rocznej to diesel utrzymuje się na niższym poziomie.

Czy LPG w samochodzie wpływa na moc silnika?

Przyjęło się uważać, że jazda “na gazie” powoduje spadek mocy silnika. Click To TweetOwszem, auta wyposażone w LPG mają niższą moc i gorzej wypadają w testach na przyspieszenie, ale jest to spadek jedynie o 4%, co dla przeciętnego kierowcy jest praktycznie w ogóle niewyczuwalne. Rekompensatą może być jednak fakt, że LPG nie zwiększa emisji spalin. W porównaniu do diesla, czy benzyny jest to paliwo bezpieczne dla środowiska.

Czy opłaca się jazda na gaz?

Instalacja gazowa w samochodzie to idealne rozwiązanie dla tych, którzy jeżdżą dużo i tym samym nie chcą przepłacać za paliwo. Pomimo że ceny benzyny spadły, to i tak paliwo LPG jest nadal prawie o połowę tańsze, a inwestycja w montaż instalacji gazowej szybko się zwraca. Zakładając, że samochód spala na 100 km 10 litrów benzyny po 4,60 zł, to za przejechanie tego dystansu zapłacimy 46 zł. Natomiast jadąc na gazie (ok. 2,10 zł za litr) za przejechanie odcinka tej samej długości przy spalaniu 12l/100 km zapłacimy niewiele ponad 25 zł.

Mniej opłacalna jest instalacja LPG w samochodach z małym silnikiem, o niskim zużyciu paliwa i małych przebiegach. W przypadku samochodu, który osiąga przebieg kilkaset km w ciągu miesiąca, a do tego dolicza się przeglądy oraz opłaty za utrzymanie instalacji w dobrym stanie, oszczędności będą niewielkie.

Zalety instalacji LPG

  • mniejszy koszt paliwa,
  • tańszy koszt przejazdu,
  • nie wpływa negatywnie na środowisko,
  • silnik na gazie pracuje ciszej, dzięki wysokiej liczbie oktanowej,
  • długa żywotność silnika.

Wady instalacji LPG

  • cena instalacji gazowej,
  • droższe przeglądy rejestracyjne,
  • ryzyko nieszczelności,
  • konieczność dbania o stan techniczny silnika,
  • mniej miejsca w bagażniku.

Instalacja gazowa to nadal dobry sposób na oszczędność na paliwie. Dla doświadczonego mechanika montaż instalacji gazowej jest całkowicie bezproblemowy, co więcej, instalacja nie ingeruje w oryginalny układ paliwowy.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 0 Średnia: 0]