Są osoby, które nie wyobrażają sobie życia bez samochodu. I nic w tym dziwnego. Posiadanie samochodu to niebywały komfort i wygoda poruszania się. Trzeba jednak pamiętać, że wraz z wygodą w parze idą również wydatki, dlatego w dzisiejszym wpisie opiszemy, co w największym stopniu wpływa na koszty eksploatacji samochodu.
Koszty samochodu zaraz po zakupie
Zakup samochodu to dopiero początek wydatków. To, czy samochód jest nowy, czy używany, sprowadzany czy też nie ma wpływ na cenę ubezpieczenia i wszystkie opłaty z tym związane. W przypadku zakupu używanego samochodu będziemy musieli wydać od kilkuset do kilku tysięcy złotych na początkowe koszty, na które składa się:
- opłata skarbowa (podatek od wzbogacenia się) – 2% wartości samochodu,
- przerejestrowanie samochodu na siebie – około 170 zł (warunek: ważne badanie techniczne i polisa OC).
Samochodu bez ważnych badań technicznych nie da się zarejestrować, więc w tym wypadku również przed udaniem się do Wydziału Komunikacji, konieczne będzie odwiedzenie stacji diagnostycznej. Natomiast kupując używany samochód z ważną polisą OC, możemy posiąść dotychczasową polisę i przepisać ją na siebie za dopłatą lub bez. Drugą możliwością jest zakończenie dotychczasowej i wykupienie nowej polisy.
Opłaty za auto używane sprowadzane z UE
W przypadku, gdy samochód został zakupiony na terenie UE, w przeciągu 14 dni od dnia, w którym został zakupiony, należy udać się do urzędu celnego i opłacić podatek akcyzowy. Jego wartość obliczana jest identycznie, jak w przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych, czyli od wartości samochodu. Samochód wyposażony w silnik do 2000 ccm to 3,1% opłaty akcyzowej. W przypadku silników o pojemności większej niż 2000 ccm podatek wynosi 18,6% wartości auta. Ponadto wszystkie dokumenty pojazdu sporządzone w języku obcym muszą zostać przetłumaczone na język polski. W tym celu trzeba skorzystać z usług tłumacza przysięgłego (około 80-100 zł). Dopiero z przetłumaczonym kompletem dokumentów można pójść do właściwego Wydziału Komunikacji w celu rejestracji pojazdu.
W przypadku aut sprowadzanych spoza UE procedura jest niemal identyczna, jak w przypadku aut z UE z tą jednak różnicą, że w tym pierwszym wypadku dochodzi jeszcze jedna opłata – cło, która wynosi 10% wartości samochodu.
Stałe koszty utrzymania samochodu
Po zarejestrowaniu samochodu każdego z właścicieli czekają kolejne tzw. stałe opłaty, które są nieuniknione, a na które składa się:
- paliwo,
- ubezpieczenie (OC i AC opcjonalnie ),
- coroczne badanie techniczne pojazdu,
- serwis i wszelkie naprawy bieżące,
- przejazdy autostradami,
- opłaty za parkowanie,
- regularny zakup płynów do spryskiwacza,
- myjna,
- mandaty,
- inne.
Ile to kosztuje?
Załóżmy że wszystkie opłaty związane z zakupem i rejestracją nowego samochodu są już za nami. Pozostają nam opłaty bieżące, wynikające z codziennej eksploatacji pojazdu. Jeżeli przejeżdżamy średnio 20-30 tys. km rocznie przy założeniu, że auto zużywa 10 litrów paliwa na 100 km, rocznie potrzebujemy około 3000 litrów paliwa. Przy obecnych cenach paliwa (według danych pochodzących z e-petrol.pl średnia cena benzyny Pb95 wynosi około 4,90 zł.) daje to łączną kwotę 14 700 zł.
Ceny ubezpieczenia samochodu są bardzo zróżnicowane, ale możemy przyjąć, że średnio ubezpieczenie OC wynosi 500 zł, a pakiet ubezpieczenia NW na rok 1500 zł, co daje nam 2000 zł. Dodając tę kwotę do kosztów za paliwo mamy w sumie już 16 700 zł za rok.
Badanie techniczne dla samochodu osobowego, które należy wykonywać raz do roku wynosi 98 zł + 1 zł za ewidencję badania.
Serwis, opłaty za parkowanie i przejazdy autostradami są trudne do jednoznacznego oszacowania. Można przyjąć, że średnia opłata za wynajęcie miejsca postojowego wynosi około 200 zł na miesiąc, co jest wprost proporcjonalne do ceny zakupy miejsca postojowego (około 30 tys. zł). Przez rok za miejsce postojowe uzbiera się 2400 zł.
Wszystko zależy od rodzaju i długości trasy. Dla przykładu pokonanie 152 km autostradą A2 kosztuje obecnie 30 zł w jedną stronę. Zakładając, że tą samą drogą będziemy jechać łącznie 4 razy mamy łączną kwotę o wysokości 120 zł.
W przypadku serwisu sprawa też nie jest tak oczywista. Generalnie im starsze auto, tym wyższe opłaty serwisowe ponosimy. Jednak możemy założyć, że rocznie na serwis wydajemy średnio około 2000 zł.
Korzystanie z myjni samochodowej to wydatek 10 zł jednorazowo. Myjąc samochód dwa razy w miesiącu, mamy kwotę 240 zł rocznie.
Dostając jeden mandat w ciągu roku za przekroczenie prędkości o 21 do 30 km, możemy do rachunku doliczyć sobie jeszcze 200 zł.
Po podliczeniu wszystkich kosztów bieżących okazuje się, że rocznie na utrzymanie samochodu wydajemy około 22 tys. zł.
Wasze ostatnie komentarze