Samochód hybrydowy

Przyszłością światowej motoryzacji w obliczu malejących zasobów ropy naftowej i gazu LPG mogą być samochody hybrydowe. Posiadają one dwa źródła napędu, uzupełniające się względem siebie. Najczęściej stosuje się przy tym hybrydy łączące w sobie silnik elektryczny z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Wówczas do napędu samochodu używany jest mniejszy silnik spalinowy, a przy dużych obciążeniach, np. w trakcie przyspieszania, jest on wspomagany przez silnik elektryczny. W trakcie spokojnej jazdy nadwyżka energii jest gromadzona w akumulatorach i może zostać wykorzystana w późniejszym czasie. Podobnie jest w trakcie hamowania silnikiem – samochód spowalnia jazdę, ale równocześnie magazynuje powstającą energię.

W samochodach hybrydowych montowany jest jeden lub kilka silników elektrycznych, dla zwiększenia mocy pojazdu lub zredukowania poziomu zużywanego paliwa.

Jak ładować samochód hybrydowy?

Większość samochodów hybrydowych posiada niklowo-wodorkowe akumulatory wysokiego napięcia, oznaczone symbolem Ni-Mh, które instalowane są w bagażniku.

Można też spotkać się w komorze silnika z akumulatorami litowo-jonowymi. Click To Tweet

Wszystkie wymagają ładowania. Do każdego modelu producent dołącza odpowiedni przewód z wtyczką, którą wpinamy do źródła energii elektrycznej – w garażu, czy przy użyciu przedłużacza pod wiatą samochodową lub we własnym domu.

Problem pojawia się w momencie, kiedy właścicielem samochodu hybrydowego jest mieszkaniec bloku lub potrzebuje on naładować swoje akumulatory w aucie, przebywając w innym mieście. W dużych ośrodkach miejskich powoli zaczyna powstawać infrastruktura służąca do ładowania samochodów hybrydowych. Budowane są słupki do ładowania, które można znaleźć w centrach handlowych, na parkingach dużych sklepów, jak i na dużych osiedlach.

Samochód można też ładować z wykorzystaniem ładowarek montowanych w garażach podziemnych, pod blokami. Uruchomienie ładowarki czasem następuje po podaniu numeru identyfikacyjnego czy zbliżeniu karty płatniczej.

Niektóre firmy w USA czy w Zachodniej Europie inwestują w punkty poboru energii elektrycznej ustawiane na parkingach przed zakładem pracy czy biurowcem. Idąc do pracy, pracownik może więc podłączyć swój samochód hybrydowy do ładowarki, a kiedy po 8 godzinach skończy pracę, wsiądzie do naładowanego pojazdu i spokojnie pojedzie do domu.

Istnieją również pojazdy typu pulg-in, np. Toyota Prius Plug-in, które posiadają akumulatory o zwiększonej pojemności. Po wyczerpaniu energii z ogniw, dalej jadą przy niewielkim zużyciu paliwa płynnego, a kiedy tylko jest taka okazja, można je podłączyć do gniazdka i podładować.

Czy ładowanie jest opłacalne?

Ładowanie akumulatorów samochodów hybrydowych odbywa się zwykle po podłączeniu ich do zewnętrznego źródła, np. do garażowego gniazdka o napięciu 230 woltów. Pełne ładowanie w przypadku baterii w Toyocie Prius Plug-In zajmuje półtorej godziny, a pobierana jest moc elektryczna około 2300 watów. Jeden z akumulatorów w tym modelu samochodu hybrydowego ładuje się podczas hamowania. Pełne ładowanie baterii wystarcza na maksymalnie 20 km jazdy w trybie elektrycznym, bez udziału silnika spalinowego. To niewiele, ale w przyszłości ma się to znacznie poprawić.

Zalety i wady samochodu hybrydowego

Hybrydowe pojazdy samochodowe zużywają znacznie mniej paliwa od tradycyjnych aut z silnikiem spalinowym.

Kierowca dzięki nim może zmniejszyć spalanie o 15, a nawet 20 proc. Click To Tweet

Poza tym takie pojazdy emitują znacznie mniej spalin, dlatego są ekologiczne. Jeżdżą ciszej, stąd dają wyższy komfort jazdy. Kolejną zaletą aut hybrydowych, tym razem w stosunku do samochodów elektrycznych jest fakt, że pozwalają na kontynuowanie jazdy z wykorzystaniem silnika spalinowego nawet po rozładowaniu akumulatorów.

Minusem pojazdów hybrydowych jest na pewno niewielka ilość punktów ładowania, jakie jak na razie znajdują się w przestrzeniach miejskich w Polsce. Pojazd w wyniku instalacji akumulatorów jest cięższy niż auto z klasycznym napędem. Wadą hybryd jest także i konieczność wymiany akumulatorów po pewnym czasie oraz możliwość awarii akumulatora, co pociągnie za sobą wydatek rzędu 8-10 tys. zł na nowy komplet akumulatorów odpowiedniej klasy.

Przykłady samochodów hybrydowych

Produkcja samochodów hybrydowych rozpoczęła się na początku XX wieku, kiedy to Ferdynand Porsche zbudował Lohner-Porsche Mixte Hybrid, z napędem na 4 koła. W 1901 roku sprzedawano w Anglii pierwsze autobusy hybrydowe. Do masowej produkcji hybrydy weszły jednak znacznie później. Obecnie istnieje wiele modeli aut hybrydowych, wśród których wymienia się:

  • Toyota Prius

    Toyota Prius 11 1024x683
    Źródło: wikipedia.org

  • Toyota Highlander Hybrid

    2008ToyotaHighlander 1024x625
    Źródło: wikipedia.org

  • Lexus RX 400h

    Lexus RX300 front 1024x575
    Źródło: wikipedia.org

  • Audi A8 Hybrid

    %name
    Źródło: wikipedia.org

  • BMW Concept 7 Series Active Hybrid

    BMW ActiveHybrid 7 WAS 2010 8967 1024x683
    Źródło: wikipedia.org

  • Honda Civic Hybrid

    2014 Honda Civic FB4 MY13 Hybrid sedan 2015 08 07 01 1024x685
    Źródło: wikipedia.org

  • Ford Escape Hybrid

    1st Ford Escape Hybrid 1024x557
    Źródło: wikipedia.org

  • Lexus GS 450h

  • Chevrolet Volt

    Chevrolet Volt WAS 2010 8852 1024x683
    Źródło: wikipedia.org

  • Cadillac Escalade Hybrid

  • Ford Fusion Hybrid

    2010 Ford Fusion Hybrid 2   08 21 2009 1024x593
    Źródło: wikipedia.org

  • Honda Insight

    Honda Insight Concept 01 1024x468
    Źródło: wikipedia.org

  • Porsche Cayenne Hybrid

    Porsche Cayenne S 92A – Frontansicht 10. Oktober 2011 Wülfrath 1024x611
    Źródło: wikipedia.org

  • Toyota Yaris Hybrid

    Toyota Yaris Hybrid   przód MSP15 1024x682
    Źródło: wikipedia.org

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 19 Średnia: 2.4]