Samochód hybrydowy
Przyszłością światowej motoryzacji w obliczu malejących zasobów ropy naftowej i gazu LPG mogą być samochody hybrydowe. Posiadają one dwa źródła napędu, uzupełniające się względem siebie. Najczęściej stosuje się przy tym hybrydy łączące w sobie silnik elektryczny z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Wówczas do napędu samochodu używany jest mniejszy silnik spalinowy, a przy dużych obciążeniach, np. w trakcie przyspieszania, jest on wspomagany przez silnik elektryczny. W trakcie spokojnej jazdy nadwyżka energii jest gromadzona w akumulatorach i może zostać wykorzystana w późniejszym czasie. Podobnie jest w trakcie hamowania silnikiem – samochód spowalnia jazdę, ale równocześnie magazynuje powstającą energię.
W samochodach hybrydowych montowany jest jeden lub kilka silników elektrycznych, dla zwiększenia mocy pojazdu lub zredukowania poziomu zużywanego paliwa.
Jak ładować samochód hybrydowy?
Większość samochodów hybrydowych posiada niklowo-wodorkowe akumulatory wysokiego napięcia, oznaczone symbolem Ni-Mh, które instalowane są w bagażniku.
Można też spotkać się w komorze silnika z akumulatorami litowo-jonowymi. Click To TweetWszystkie wymagają ładowania. Do każdego modelu producent dołącza odpowiedni przewód z wtyczką, którą wpinamy do źródła energii elektrycznej – w garażu, czy przy użyciu przedłużacza pod wiatą samochodową lub we własnym domu.
Problem pojawia się w momencie, kiedy właścicielem samochodu hybrydowego jest mieszkaniec bloku lub potrzebuje on naładować swoje akumulatory w aucie, przebywając w innym mieście. W dużych ośrodkach miejskich powoli zaczyna powstawać infrastruktura służąca do ładowania samochodów hybrydowych. Budowane są słupki do ładowania, które można znaleźć w centrach handlowych, na parkingach dużych sklepów, jak i na dużych osiedlach.
Samochód można też ładować z wykorzystaniem ładowarek montowanych w garażach podziemnych, pod blokami. Uruchomienie ładowarki czasem następuje po podaniu numeru identyfikacyjnego czy zbliżeniu karty płatniczej.
Istnieją również pojazdy typu pulg-in, np. Toyota Prius Plug-in, które posiadają akumulatory o zwiększonej pojemności. Po wyczerpaniu energii z ogniw, dalej jadą przy niewielkim zużyciu paliwa płynnego, a kiedy tylko jest taka okazja, można je podłączyć do gniazdka i podładować.
Czy ładowanie jest opłacalne?
Ładowanie akumulatorów samochodów hybrydowych odbywa się zwykle po podłączeniu ich do zewnętrznego źródła, np. do garażowego gniazdka o napięciu 230 woltów. Pełne ładowanie w przypadku baterii w Toyocie Prius Plug-In zajmuje półtorej godziny, a pobierana jest moc elektryczna około 2300 watów. Jeden z akumulatorów w tym modelu samochodu hybrydowego ładuje się podczas hamowania. Pełne ładowanie baterii wystarcza na maksymalnie 20 km jazdy w trybie elektrycznym, bez udziału silnika spalinowego. To niewiele, ale w przyszłości ma się to znacznie poprawić.
Zalety i wady samochodu hybrydowego
Hybrydowe pojazdy samochodowe zużywają znacznie mniej paliwa od tradycyjnych aut z silnikiem spalinowym.
Kierowca dzięki nim może zmniejszyć spalanie o 15, a nawet 20 proc. Click To TweetPoza tym takie pojazdy emitują znacznie mniej spalin, dlatego są ekologiczne. Jeżdżą ciszej, stąd dają wyższy komfort jazdy. Kolejną zaletą aut hybrydowych, tym razem w stosunku do samochodów elektrycznych jest fakt, że pozwalają na kontynuowanie jazdy z wykorzystaniem silnika spalinowego nawet po rozładowaniu akumulatorów.
Minusem pojazdów hybrydowych jest na pewno niewielka ilość punktów ładowania, jakie jak na razie znajdują się w przestrzeniach miejskich w Polsce. Pojazd w wyniku instalacji akumulatorów jest cięższy niż auto z klasycznym napędem. Wadą hybryd jest także i konieczność wymiany akumulatorów po pewnym czasie oraz możliwość awarii akumulatora, co pociągnie za sobą wydatek rzędu 8-10 tys. zł na nowy komplet akumulatorów odpowiedniej klasy.
Przykłady samochodów hybrydowych
Produkcja samochodów hybrydowych rozpoczęła się na początku XX wieku, kiedy to Ferdynand Porsche zbudował Lohner-Porsche Mixte Hybrid, z napędem na 4 koła. W 1901 roku sprzedawano w Anglii pierwsze autobusy hybrydowe. Do masowej produkcji hybrydy weszły jednak znacznie później. Obecnie istnieje wiele modeli aut hybrydowych, wśród których wymienia się:
-
Toyota Prius
Źródło: wikipedia.org -
Toyota Highlander Hybrid
Źródło: wikipedia.org -
Lexus RX 400h
Źródło: wikipedia.org -
Audi A8 Hybrid
Źródło: wikipedia.org -
BMW Concept 7 Series Active Hybrid
Źródło: wikipedia.org -
Honda Civic Hybrid
Źródło: wikipedia.org -
Ford Escape Hybrid
Źródło: wikipedia.org -
Lexus GS 450h
-
Chevrolet Volt
Źródło: wikipedia.org -
Cadillac Escalade Hybrid
-
Ford Fusion Hybrid
Źródło: wikipedia.org -
Honda Insight
Źródło: wikipedia.org -
Porsche Cayenne Hybrid
Źródło: wikipedia.org -
Toyota Yaris Hybrid
Źródło: wikipedia.org
Wasze ostatnie komentarze